Ta Sverigedemokraterna på allvar och behandla dem med respekt

Nationalism har alltid existerat och i alla länder. Att älska sitt land, att vara stolt över sitt arv, att bevara sin kultur och sina traditioner är det inget fel på. Problemet är att det blandas ofta ihop med rasism, när man tycker att ens egna genupsättning och tillhörighet är bättre än andras och att andra inte har samma rättigheter. 

När nationalisterna börjar hylla sitt egna land ser de andra kulturer som ett hot. Alla som inte hör till deras kultur, religion och inte har samma traditioner avfärdas per definition. Det leder till rasistiska uttalanden på Internet, rasistiska påhopp i verkligheten, rasisitiska demonstrationer o.s.v. 

Allt som börjas med kärlek till det egna landet behöver inte förvandlas till hat mot det främmande. 

Sverigedemokraterna avfärdar nationalismen och främlingsfientligheten och försöker att formulera om sina tidigare budskap. Det går mycket trögt hittills och SD:s anhängare  ser ingen skillnad mellan kärlek till sitt land och hat till de som inte har samma ursprung, kultur och traditioner.

Det är alldeles fel strategi att inte ta Sveridemokraterna på allvar. Oavsett vad man tycker om deras idéer och politik är de folkvalda och representerar några procent av befolkningen.  Dessa idéer och tankesätt kommer alltid att finnas i samhället. Det måste alltid tas på allvar och med respekt. När man inte diskuterar nationalistiska ideer riskerar de att förvandlas till rasism och fascism.

Det är fel att avfärda kärlek till landet, det är ingen fel på den här känsla. Dock måste man tydligt avgränsa deras kärlek för sina egna mot deras hat för främmande. 


Omröstning:


Tycker du att SD är ett mobbat parti?




Dn 2

Kommentarer
Postat av: Stellan Bojerud

Hat? Jag känner bara till hat riktat mot SD. Jag och hustru hade svåger och svägerska från Thailand på besök. De upptäckte att efter det Lisa Bjurwald hetsat mot mig, så hade någon målat ett drypande rött RASIST på vår ytterdörr.



Varifrån kommer dina idéer om SD? Har du frågat många? För mig verkar det nämligen som det vanliga, nämligen föreställningar om hur SD borde vara för att passa den egna världsbilden.



Jag är visserligen verksam på central nivå, men något hat har jag aldrig uppfattat inom SD.



Hat? Skulle jag hata min hustru från Laos? Min utlandsadopterade dotter och hennes barn med en man från Gambia?



Det finns hos mig inget hat. Men en trötthet över att godhetens apostlar inget ser ens då ortens vårdcentral läggs ner och byggs om till boende för ensamkommande "barn".



Jag är inte emot någon. Envar må tala för sin sak. Jag är för den skattetyngde svenske knegaren, jag är för pensionärer som varit knegare och barn som skall bli knegare.



Så måna er om oss. Vad gör godhetens apostlar då knegarna tagit slut? Vem skall då betala?



Stellan Bojerud

Fd riksdagsledamot (SD)

2012-01-04 @ 21:12:23
Postat av: AnnaF

Kan du inte lägga till Lisa Bjurwalds skolbetyg? "Folkbildaren" klarade aldrig Matte-A!



http://bayimg.com/fAJABAAdk

2012-01-24 @ 14:31:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0