Miljöpartiet har framtidens arbetspolitik

Miljöpartiet är det enda partiet som säger högt det som alla andra låtsas att inte förstå. Det är ett faktum att det inte finns jobb i Sverige för att dagens arbetslöshet är strukturell. Det går inte att förminska den med konstgjorda arbetsplatser eller statsfinansierade jobb. Stats och kommunanställda är redan i överflöd och privata företag anställer inte fler än vad de behöver.

Man kan inte skapa flera arbetsplatser där de inte behövs men man kan fördela befintliga arbetstimmar mellan flera. Miljöpartiet föreslår att införa 35 timmars arbetsvecka och på lång sikt att ha en sextimmars arbetsdag som norm.

Åtgärden kommer att att ge fler jobb än med alla andra statliga åtgärder tillsammans.  Det kommer även att minska antalet sjukskrivna och förtidpensionerade genom minskad arbetsbelastning per människa.

Jag gillar också miljöpartiets idéen om medborgarlönen, men den är mer framtidstänkande och svårare att genomföra än en 35 timmars arbetsvecka.


Omröstning:

Skulle du välja att arbeta mindre om det gav jobb till fler?


DN SVD


Kommentarer
Postat av: Sussi

Senast häromdagen hörde jag Fridolin säga att de skulle skrota 6-timmarsdagen i sitt partiprogram.....Det är synd tycker jag. Undrar om Vänstern fortfarande har det kvar i sitt....? jag tycker vi kan börja med att införa trygghetsinkomst istället för sjukersättning/a-kassa/socialbidrag så får vi se om vi kan komma vidare med medborgarlön senare.

2011-12-19 @ 23:03:30
URL: http://sussispolitik.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0