Yttrandefrihet i absurdum - recept på framgång



 

Säg vad som helst till vem som helst, bete dig konstigt, begå låtsas självmord, ställ andra människor i obekväma eller farliga situationer, reta människor genom att förolämpa det som de värdesätter mest.

 

Man kan använda ord eller bilder, teckningar, film, skulpturer eller happenings. Alla medel är bra och tillåtna om du bara kallar det för konst. Ju mera skada desto bättre. Reta psykopater, försök påverka obalanserade människor till att begå brott, engagera ambulansen, brandkorgen, polis och Säpo.

 

Låt alla experter i alla ämnen uttala sig i landets största tidningar. Säg att du inte är rädd och låt andra vara ansvariga för dig, din säkerhet, din omgivning, din familj, ditt företag, ditt land. Om de förolämpade vill hämnas på dig, din familj eller ditt land är det inte ditt problem. Det är konst och du ansvarar bara för den konstnärliga delen.  Låt andra ta hand om allt annat än konst. Shit happens, men yttrandefrihet är viktigare.

 

Och glöm inte ditt mantra - man får inte svara på förtal och förolämpningar  då är man en yttrandefrihetsfiende. Det ska rädda dig från alla situationer, rättegångar och kommer även att rädda ditt liv ifall shit happens.

 

 

Omröstningar:

 

Får tidningar publicera bilder eller texter som kränker en viss grupp av människor?

 

Är Lars Vilks "rondellhundar" konst eller ett sätt att dra till sig uppmärksamhet?

 

Anser du att Anna Odells film till examensarbetet för Konstfack är konst?


 

 

 


 

SvD 2 3 4 5 6 7

 

 






 


Kommentarer
Postat av: Lars Lindberg

Förstår vad du säger; yttrandefriheten har blivit ett bekvämlighetsflagg. Inte minst för konstnärer av olika schatteringar. Och (den ganske usle konstnären) Vilks uttnyttjar detta för att populärisera sig. Frågan är; om inte en religion tål att kritiseras; tål den att bli tagen på allvar? Och för att fördjupa denne fråga; skall de som häcklar dödas? Att musselmanerna har ett problem härvidlag är öppenbart. Det är enl Svd och Hjärne opopulärt att vara extremist, "för de dödar andra muslimer". Men räknas inte kristna som människor i deras religion? Är det inte fult att döda kristna - eller skall de för evigt vända andra kinden till?



Är det yttrandefrihet, konstnärskap eller Islam som skall diskuteras - och vem är det som har problemet?!?!



2010-03-11 @ 10:58:25
Postat av: Jennifer

Jag älskar dig , Lars Vilks

Jag är stolt på dig. Islamister är inte offer. De har mordet hela min familj i Iran. Jag har kommit hit att vara fri och inte under tryck. Jag älskar dig LARS. Även om de döda dig, du är djupt i vår hjärta. Du är hjälte. Du är mycket stor. Du är enda som är inte tyst.

Jag älskar dig, Lars Vilks. Jag vill inte vara i helvetet Iran. Du är enda som påminner mig, att jag bor fortfarande i Sverige.

Mvh/ jennifer

2010-03-11 @ 11:00:55
Postat av: Jennifer

Jag har flytt Iran, vad ska jag fly nu då? Islam är här och vi som har lämnat islam är undertryck. Islamister hotar oss jämt. Jag har lämnat Islam på grund av islam handlar om HAT, TERROR, MORD och STENING. Jag orkar inte mer hat, terror och mord. Islam har ruinerat hela mitt liv. Islam är mycket farlig, vänta bara för att se. Jag har lämnat Islam men de är ständigt efter oss för att döda oss.

Mvh/ jennifer

2010-03-11 @ 11:39:24
Postat av: Jennifer





Vet ni vad Islam har gjort med min familj? Vi hade bara böcker och Islamister dödade hela mina familj i Iran. Jag kan inte vara tyst längre. Jag vill säga att Islam är mot allting som rör sig. Islam är mot mänskliga rättigheter. Islam är mot böcker, ritningar, tidningar och debatter. Islam handlar om piska, stena, mörda, döda och avrätta folk som vill ha demokrati. jag lämnade Islam eftersom Islam kränker mina rättigheter. Jag är kvinna och i Islam kvinnor har ingen rättigheter. Kvinnor är halva män och måste stenas tills död. Förtryck mord och terror, det är allt vad jag har lärt av islam.Islam är farlig. Islam har tagit all min familj, min barndom!

Mvh/ jennifer

2010-03-11 @ 12:58:42
Postat av: Johnny Lilja

Bloggaren menar alltså att man genom sina handlingar ständigt är ansvarig för vad andra gör? Var är då deras ansvar? Vilks är alltså ansvarig för att bilden publiceras i en tidning och inte redaktören? Märkligt.

"Låt alla experter i alla ämnen uttala sig i landets största tidningar" Så Vilks utövar alltså telepatisk kontroll över dessa människor? De är inte själva ansvariga för att de uttalar sig?

Nej, tyvärr det här är NONSENS

2010-03-11 @ 13:15:44
Postat av: Voter Redaktionen

Johnny - Lägg inte ord i min blogg jag inte skrivit. Det är hur du tolkar det. Läs gärna Lars kommentar. Han har förstått mig väl.



Lars - Det är två saker som ska diskuteras: Yttrandefriheten inom konsten och Islam. Det ska vara klart för alla att det inte ska blandas ihop.

Detta blogginlägg diskuterar yttrandefriheten inom konsten.



2010-03-11 @ 15:43:22
URL: http://www.voter.se
Postat av: Fyfan!

Jennifer:



Vi vet alla att du är fejk. Överallt lägger du in dina lögner, ibland på perfekt svenska och ibland som nyinflyttad invandrar som knappt kan stava sitt eget namn. Du är det stora hotet mot demokratin, du och dina SD-kamrater som systematiskt sprider propaganda.

2010-03-11 @ 17:17:50
Postat av: Voter Redaktionen

Hm, intressant lingvistisk analys. Väldigt frågeställande.



Fortfarande vill jag påminna alla om att det handlar om yttrandefrihet och konst.

2010-03-11 @ 18:52:08
URL: http://www.voter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0