Avundsjuka är en större synd än girigheten

Att kommunism liknar kristendom så mycket kommer aldrig sluta att fascinera mig. Nu när jag fick veta att Lars Ohly är ett prästbarn föll alla brickor på plats i mitt huvud.

Kristendom är den bästa grogrunden för kommunism. Det mest reliogösa landet i Europa, Ryssland, adopterade kommunistideologin mycket lätt. Allt som krävdes är att döpa om symboliken. Det tog inte så lång tid. Marx Engels och Lenin stog som helig trinity, ikoner ersättes av politbyråbilder, korstågen ersättes med demonstrationer, man skulle hedra bara en ideologi (d.v.s. en gud) och hoppas och vänta på ett bättre liv i paradiset. I det här livet skulle man följa budord och i gengäld inte önska sig inte något mera än bröd och vatten på bordet.

Det var mycket påpassligt att Lars ohly citerar Bibeln där han väljer ett budskap att man inte får vara girigt. Jag ville bara påminna till alla kommunister om att avundsjuka är en ännu stor synd.



Omröstningar från Voter.se:


Vad ligger i grunden för de rödgrönas budget: rättvisa eller avundsjuka?


Har du någon gång blivit negativt drabbat av någon på grund av deras avundsjuka?





DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0