Skyll dig själv om du inte kan läsa

DN publicerar en artikel idag där de går igenom konsumentköplagen. Efter julen får butiker ta emot många återköp och kunder kan ibland bli besvikna eller arga när de inte får byta eller återköpa en vara. Innan julen gick Konsumentverket ut och bad kunderna vara försiktiga och ta reda på i butik innan köp vilken policy butiken har angående bytesrätt och öppet köp.

Nu skriver jag här som utbildad ekonom inom detaljhandel och vill mana kunder att handla lite smartare. Trots att handeln går allt närmare till att tillfredsställa kundens upplevelse mer än behovet av varan måste det finnas regler för hur återköp bör göras och konsumentköplagen är alltid en bra stödpelare. Hoppas att DNs artikel och maningen från mig bidrar till smartare shopping.

Öppet köp eller bytesrätt är inte laga stadgar. Öppet köp är någonting som butikerna erbjuder som en service till sina kunder och därför skiljer det sig ofta i olika kedjor och butiker. Voter.se frågar sina användare hur de gör när de köper varor. Hur gör du? Rösta!






Vill du ha omröstningar på din blogg? Gå in på Voter.se och ta med dig den du finner mest intressant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0