Gör din plikt och rösta

Sverigedemokraterna kapade inte bara TV4:s och Kanal 5:s opinionsmätningar på nätet men även hos Voter.se.

På alla Voter.se's omröstningar, där SD finns, syns det en tydligt övervikt av Sverigedemokraternas röster som kraftigt överstiger verklighetens siffror.

 

Vi var också upprörda av att SD är största partiet i Sverige enligt vår opinionsmättning. Vi spårade länkar till SD:s ungdomssidor där man hänvisar till vår sida och bokstavligen skriver "gör din plikt och rösta" och vi hittade aldrig liknande länkar på andras ungdomspartiers hemsidor.

Observera att vi aldrig annonserade mot SD och tog aldrig kontakt med partiet på något annat sätt.

 

För att utjämna resultatet skickade vi ett brev till alla ungdomspartier i Sverige. Brevet var adresserat till ordföranden och pressansvariga. Där beskrev vi våra bekymmer över ojämna siffror och uppmuntrade dem att besöka vår sida och rösta. Gissa hur många som svarade eller agerade sig på något annat sätt? Bara en FP funktionär nappade på vår erbjudande och skickade två omröstningar gällande FP:s politik.

 

Vi har också skrivit insändare till SVD och DN där vi skrev att Riksdagspartier underskattar Internets kraft och engagemang inom sociala nätverk. Både insändare var publicerade.

Kan man skrika högre än vad vi gjorde? Knappast. Det är inte vårt fel att vi skriker inför döva öron.

 

Efter noggrant övervägande valde vi att lämna kvar alla omröstningar. Det är inte vår uppgift att frisera siffror. Vi ger en plattform där alla får rösta och vi tänker inte utesluta någon även om deras röster inte återspeglar vår egen opinion.

 

Voter.se tar inte bort "orättvisa" och "felaktiga" omröstningar. Vårt motto är Nätdemokrati. Dessa omröstningar motsvarar inte hela Sveriges opinion i hur folket ska rösta i valet 2010. Men de är en tydliga måttstock på hur olika partier agerar och organiserar sig på nätet.


Kommentarer
Postat av: Petter Niklas

Riksdagspartierna har väl aldrig lyssnat till vad folket vill med sitt land mer än i valtider. Det är ju viktigt att slå vakt om sina höga arvoden och helst då genom att sitta i regeringsställning. Nu ser vi att det gror en frustration i samhället och folk vet att de vågar inte ta meningen "för många på för kort tid i dåliga tider" SD har lyssnat på detta och nu visar sig resultaten allt mer i alla mätningar. Jag vågar påstå redan idag att Sverigedemokraterna kommer bli ett 30% parti inom 2 valperioder förutom den kommande i höst. Så går det när man stoppar huvudet i sanden som den dumma struts man är inom rådande riksdag och i svenska medier. Man får skylla sig själva när man i närmast gammal DDR stil har försökt kväva majoriteten. Ja, även jag tänker rösta på Sverigedemokraterna och bryta familjetraditionen att vara betongsosse. Folk får kalla mig för rasist och främlingsfientlig om man vill och om de tycker det känns bättre, men jag vet mina värderingar om andra folkslag och det är inte deras etnicitet eller utseende som jag är emot..utan det problemet som skapades genom en korkad integrationspolitik istället för en lyckad assimileringspolitik där vi alltid fått in invandrare i det sociala livet och i våra vänkretsar. Ja, mitt umgänge med rötterna i andra länder säger detsamma som jag. Jag är realist och rättar munnen efter maten och står med båda fötterna på jorden i verkliga livet, mao jag är ingen politiker.

2010-02-01 @ 21:37:12
Postat av: Tommy

Tack Petter Niklas.



Du har i alla fall lyckats få mig på bättre humör.



Sunda åsikter.

2010-02-01 @ 21:55:52
Postat av: Emma

det kan ju vara så att SD anhängare fortfarande är optimistiska och tror att de kan förändra eländet, medan de andra partiernas anhängare har gett upp - eller så finns det fler anhängare än man tror eller jag vet inte vad...

2010-02-02 @ 23:29:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0