SAAB


Markandsekonomin har sina hårda men rättvisa lagar. Det är efterfrågan som styr och det är kunden som bestämmer. SAAB:s som i många år var symbol för innovativt tänkande förvandlades till en tråkigt och gubbigt bil som stod för ingenting. Den var varken sportbil, eller familjebil och inte ens miljöbil. Någonting som inte platsade någonstans. Ingen vill köpa ett sådant varumärke.


 

SAAB gick med stora förluster i många år och SAAB:s ledning anpassade inte bilmodellerna i rätt takt. Som följd förlorade SAAB bilmarknadsandelar. Företaget hamnade i en ond cirkel av förluster som slutade med ett nedläggnings besked. Det är logiskt och rättvist ur marknadsekonomi perspektiv. SAAB var helt enkelt inte tillräcklig bra bil för kunden.


 

 

Det är synd om alla människor som drabbadats av SAAB:s problem. Men är det inte SAAB själva som skapat sitt problem en gång i tiden?

 

 

Även om bilmärket SAAB räddas mot alla odds så återstår det många frågor. Kommer bilen att bli lika tråkigt som den var den senaste tiden? Då är det igen ingenting att ha för kunden.

 

 

Förhoppningsviss återstår SAAB i en ny skepnad och vi kommer igen att vara stolta ett forna svenska bilmärket. För att en svensk bil lär den aldrig bli igen.

 

 


SvD

GP

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0