Det var små inkomstklyftor i Sovjet och Kina förut

Det sägs att det är farligt ifall ett land har stora inkomstklyftor. Länder med stora inkomstklyftor tenderar att ha kortare livslängd, lägre utbildning, mindre konsumption och har vanligtvist ett diktaturstyre. 

I f.d. Sovjet och Kina och i dagens Kuba hade man väldigt små inkomstklyftor men folket var inte lyckliga där heller.
Det är inte friskt när en del av befolkningen lever på den andra delens bekostnad, men det visar sig att det är lika farligt  när alla är konstgjort jämställda i samhället.

Omröstning:

Tror du att stora inkomstklyftor är farliga för samhället?



SVD

Kommentarer
Postat av: IT-guru

När jag som nyexad under 1980-talet började arbeta på ett av våra större börsföretag kunde jag som IT-guru se vad alla tjänade på företaget. Då hade jag som nyanställd akademiker drygt 20% av koncernchefens lön. När jag gjorde samma jämförelse för lönerna 2010 hade en nyanställd akademiker med utbildning motsvarande min då jag anställdes för tre decennier sedan, 6% av nuvarande koncernchefens lön.

2012-03-12 @ 10:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0