Liberal demokrati liknar diktatur allt mer

Vi lever i ett demokratisk liberalt samhälle med en hög ekonomisk standard. Det är inte ett idealt samhälle men det är ett av de bästa som finns på jorden. 

Vi är så övertygade att alla andra människor på jorden vill leva i ett samma samhällsskick som vi att vi är redo att hjälpa dem med våld. Vi blundar för resultatet av andra länders demokratiska val så länge de inte sammanfaller med våran bild av ett demokratiskt samhälle.

På senaste tiden ser man tydligt att folkets vilja i andra länder skiljer sig mycket från folkets vilja i liberaldemokratiska länder. Samtidigt väljer inte folket i Egypten samma samhällsskick som folket i Ungern. Men det gemensamma är att deras val inte liknar det som västvärlden kallar för demokrati. 

Kan folk ha fel om majoriteten frivilligt väljer bort de liberala lagar som vi tycker är rätt? Kan det finnas fler än en sanning om hur ett modernt samhälle bör se ut?

Liberala demokrater tycker att det bara är deras världsbild som gäller och alla andra är de redo att utplåna. På det här viset liknar liberal demokrati en diktatur. Precis det samhällesskicket som de påstår att de kämpar emot.



Omröstning:


Tror du att alla människor på jorden önskar sig att leva i ett demokratiskt liberalt samhälle?



DN SVD

Kommentarer
Postat av: Tobias "Radikalen" Cuthbert

Faktum är att alla länder går igenom vissa förbud och lagar som vi idag skulle anse vara vara odemokratiska. Jag tror inte alls att Egypten är på fel väg, snarare behöver folket tränas i att vara demokrater. Man måste kunna acceptera att andra har andra åsikter, vilket jag ser problem med även i Sverige, men extrema finns överallt. Det vi kan se rent historiskt är att många av de demokratierna idag har följt en naturlig utveckling, och är starkare än något annat samhällsskick eftersom det har funnits länge.



Liberal demokrati består egentligen av några få grundprinciper: Yttrandefrihet, religionsfrihet, tryckfrihet och ett rättssamhälle där vi alla är lika inför lagen.



Jag som många andra. Bland annat den miljon människor som protesterade på Londons gator mot Irakkriget tror nog att det är det som är grunden till en demokrati. Idag kan vi till och med se kommunister som tycker att dessa punkter inte är förhandlingsbara.



Jag som är liberal känner mig rent av provocerad av att jag skulle vara för en diktatur eftersom jag anser att ingen ska förtryckas för sin religion, åsikt och dömas i en domstol som inte ger dem en rättvis rättegång. Men är detta definitionen av någon som är för en diktatur, så antar jag att jag med stolthet är det.



Därmed inte menat att demokratier är perfekta heller. Man kan förbättra insyn, transparens och den diskussion kan aldrig sluta. Jag tror däremot inte demokrati kan komma ur att den tvingas på genom krig.

2012-02-19 @ 12:09:25
URL: http://www.radikalen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0