Slut på anonyma kommentarer och bloggar

Det är naivt att tro att man kan vara anonym på nätet. Det finns program som enkelt kan fastställa den skrivandes identitet genom attt analysera skriftiliga texter. Många tror att de förblir osynliga om de inte lämnar sin mailadress eller om de går in på ett café så att deras IP inte avlöjar deras identitet.

Spionprogram utvecklas ständigt och de som arbetar med analyser säger att de kan fastställa skrivarens identitet med 99% säkerhet. Vårt skriftliga språk är säkrare än våra fingeravtryck och det kan skapa problem för många i framtiden.

Det är känt att många arbetsgivare spårar arbetssökande på nätet och även har koll på sina anställda i sociala media. I framtiden blir det ännu enklare.

Tänk alltid på vad ni skriver och föreställ er i skrivandets stund att era arbetsgivare, grannar, nära och kära står bakom er och läser.

Goda nyheter är att man börjat även utveckla program som för stora pengar kommer att städa era digitala spår efter er på nätet.

Omröstningar:


Bör man vara lojal mot sin arbetsgivare även utanför jobbet?



Kommentarer
Postat av: grim

Faktiskt så bryr jag mig inte. Om vi alla ska tvingas förvandlas till fejksmilande robotar är det inte värt att ens ha internet.



Jag tänker fortsätta uttrycka mina privata åsikter när jag så önskar, och rösta med fötterna närhelst jag hör talas om företag som ägnar sig åt denna typ av efterforskning (dvs. aldrig mer volvo).

2011-01-03 @ 16:07:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0