SD:s guerilla marketing lyckad

Guerilla marketing är det rätta namnet på det som de stora svenska tidningar gör för Sverigedemokraterna.

 

”The concept of guerrilla marketing was invented as an unconventional system of promotions that relies on time, energy and imagination rather than a big marketing budget. Typically, guerrilla marketing campaigns are unexpected and unconventional; potentially interactive; and consumers are targeted in unexpected places.

 

SVD:s och DN:s kampanj marknadsför namnet på SD:s riktiga sajt. De som aldrig har varit där kommer nu att besöka siten för att jämföra den med kampanjsajten emot SD. Kampanjsajten är mycket dåligt gjort och ger inte så mycket information, SD:s site  informerar.

 

”As long as you spell may name right” – en av pelarna för guerilla marketing. Detta krav uppfylls med råge. Nu kommer alla att kunna det rätta namnet till SD:s site. Dessutom kommer alla att komma ihåg att det finns även andra siter som har liknande namn och de inte alls är trovärdiga.

 

SvD och DN skapar en nyhet som i sin tur leder till nyfikenhet och diskussioner, så kallad ”buzz” eller "hype".

 

Att siten lanserats av en anonym användare är kittlande men också oroande. Anonymitet kan röjas när som helst och det kan hända att det inte  alls är någon kampanj mot SD utan en smart PR för något annat. Anonymiteten väcker diskussioner igen – det är igen en ”buzz” för SD.

 

Negativ reklam kan spela lika stor roll som positiv. I vissa fall kan uppmärksamheten vara ännu större i och med att folk reagerar kraftigare på nyheter med negativt klang.

 

Sverigedemokraterna får en martyrstämpel som är också bra för marknadsföringen. Vi tycker om att tycka synd om. Starka känslor är bra för marknadsföringen.

 

Journalister på landets två största tidningar visar brist på omdömen och det spelar också en positiv roll för SD. Alla granskande reportage kommer att betraktas som partiska och icke trovärdiga.

 

Nu undrar jag om hur mycket journalister har koll på marknadsföring. Att be dem att kunna någonting om SEO är kanske för mycket begärt.

 

 

Omröstningar:


Upplever du att det finns en mediacensur i Sverige?


Vilken informationskanal påverkar dig mest i valkampanjen idag?

 

Åt vilket politiskt håll drar svensk media enligt ditt tycke?

 

 

 

 


 

DN

SvD

 


 


Kommentarer
Postat av: Kotten

Jag kan själv starkt relatera till sympatikänslan man fick av att läsa den artikeln(DNs). Det känns ju så patetiskt att "frysa ut" på det sättet. Det skulle mycket väl kunna vara sverigedemokrater som själva har organiserat det här och isåfall listigt. Men det kan precis lika gärna vara ett utfall ifrån den radikala vänstern som slår tillbaka mot dom själva.



Bra inlägg!

2010-03-24 @ 09:38:52
URL: http://kotten.blogaholic.se
Postat av: marcarolo

Jag gick själv in på anti-sajten då jag blev nyfiken eftersom DN beskrev den som "sajten där argumenten mot SD:s politik står som spön i backen".

När man sedan finner en totalt förvirrad sida där iallafall jag trots 10 min letande inte kunde hitta något som helst konkret "argument mot SD:s politik" så tror jag effekten absolut är motsatt den man vill uppnå.

2010-03-24 @ 16:04:18
Postat av: Anders @ ungsvensk.se

Det är ju inte Sverigedemokraterna som ligger bakom den fula och meningslösa antisidan utan en välkänd piratpartist, som flera SEO:are vet vem det är. Bra inlägg i övrigt.

2010-03-25 @ 04:06:19
URL: http://ungsvensk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0