Igenom eller förbi

Motståndet bland de rödgröna till en förbifart baseras oftast på ett så kallat miljöhot och kostnaden. Fler vägar, fler bilar och fler som oftare tar bilen till jobbet dagligen. Inte minst pengarna våra skattebetalare betalare lägger om vi ska utföra detta stora bygge. Det är två huvudargument.



Motståndet vägrar att tala om vad utbygget av en förbifart kan göra.  T.ex. kan kollektivtraffiken utökas på ett effektivare sätt, många arbetstillfällen dyker upp när ett bygge drar igång av en förbifart och nya arbetsmarknader öppnas för dem som bor i och utanför storstaden.



Oavsett vad man tycker om miljöproblemen i storstäder finns det två lösningar på den ökande traffikeringen av innerstäder. Det ena är tullar, vilket Stockholm redan har, och det andra är att bygga en eller fler förbifarter.  Det ena innebär höjda avgifter för traffikanter, men en marginell minskning av bilar i innerstan. Den andra lösningen innebär fler möjligheter i kollektiv kommunikation, mindre utgifter och fler arbetstillfällen.


Hur man än väljer att se på saken verkar det vara en smakfråga. Vad anser du?


Omröstning:







DN 2 3 4 5 6
GP 2

Kommentarer
Postat av: Martin

Det finns även ett tredje alternativ på trafikproblemet!!

Bygg bostäder där jobben finns. Dvs. i detta fall i Stockholms centrala delar! Stockholm har gott om plats för nya bostäder i dess centrala områden och det är slöseri med resurser att transportera folk från förorten in till stan oavsett om de åker bil, buss eller tåg. Men i Sverige diskuteras inte denna lösning.

2010-03-29 @ 10:30:06
Postat av: Voter Redaktionen

Är det inte bättre att flytta arbetsplatserna där människor bor. Många organisationer och myndigheter kan likväl flytta till förorter, de förlorar ingenting på det. Eller att göra orter utanför Stockholm attraktivare genom att ge dem en enklare kommunikation in till stan.

2010-03-29 @ 13:06:21
URL: http://www.voter.se
Postat av: Martin

Att statliga företag borde flytta på sig håller jag med om och likaså iden med mer attraktiva förorter. De sistnämnda kan också leda till att folk som inte bor innanför tullarna inte behöver åka dit för att vare jobba eller handla. Men man borde i alla fall fundera på hur man ska minska transporterna till och från arbetet. Dvs. lösa den grundläggande orsaken till transportproblemen.

2010-03-29 @ 14:45:22
Postat av: Voter Redaktionen

Mycket klokt, Martin. Jag håller med dig.

Men hur ska vi minska på transporterna? Skriv gärna en omröstning på Voter.se om du har några förslag!



2010-03-29 @ 15:14:22
URL: http://www.voter.se
Postat av: Bob Arornone

Jisses! Är detta seriöst?

Två alternativ, nej knappast. Följande alternativ saknas:

3. Både förbifart och vägtullar

4. Ökad satsning på spårbunden trafik

5. Ökad satsning på spårbunden trafik och vägtullar.

etc.



Denna omröstning är helt inriktad på att få ett resultat som förespråkar förbifart.



P.S. För att öka trovärdigheten något, skulle ni kunna pröva att stava rätt. Ska ni bedriva opinionsbildning inom infrastruktur, stava inte trafik med två f! D.S.

2010-03-30 @ 16:11:36
Postat av: Voter Redaktionen

Vill du Bob, kan du starta egna omröstningar på Voter.se. Alla har den möjligheten, då får man välja alternativ själv också.

http://www.voter.se/skapa-omrostning.html



Endast få omröstningar är skrivna av redaktionen.



P.S. Alla fel är placerade för att få uppmärksamhet. Alltid trevligt att lista ut dem som är språkpoliser.



2010-03-30 @ 16:19:41
URL: http://www.voter.se
Postat av: Bob Arornone

Bra, då vet vi att omröstningen är skriven av redaktionen. Dessutom är det intressant att ni försvarar okunskap hellre än att rätta till felaktigheter. Det är att skapa förtroende ;-)

2010-03-30 @ 16:34:42
Postat av: Bob Arornone

Bra, då vet vi att omröstningen är skriven av redaktionen. Dessutom är det intressant att ni försvarar okunskap hellre än att rätta till felaktigheter. Det är att skapa förtroende ;-)

2010-03-30 @ 16:48:00
Postat av: Bob Arornone

Tål ni inte kritik? Är det därför ni tar bort inlägg?



Bra, då vet vi att omröstningen är skriven av redaktionen. Dessutom är det intressant att ni försvarar okunskap hellre än att rätta till felaktigheter. Det är att skapa förtroende ;-)

2010-03-30 @ 17:11:41
Postat av: Voter Redaktionen

Vi tar inte bort kommentarer om de inte bryter mot lagen (därav tre likadana inlägg ovan). Inte här och inte på Voter.se heller.



Men eftersom att språkpolisen irriterar sig så mycket på ett stavfel ändrar vi så gärna omröstningen.



Det är bra att du är så energisk och engagerar. Vi väntar på dina omröstningar på http://www.voter.se

2010-03-30 @ 17:20:41
URL: http://www.voter.se
Postat av: Sture

Måste hålla med Bob, stavfelen är skrattretande. Det är inte bara ett...

2010-03-31 @ 00:26:56
Postat av: Hansson

Båda valen har ett berättigande. Vad som är rätt beror på vad som är problemet och vad som skall lösas.



Klart är att tullar inget löser om problemet är att ta sig förbi stan. Det är precis som är fallet här. Det går inte att ta sig runt och förbi Stockholm. Alla tvingas in i stan! Det är därför som förbifarten behövs!

2010-08-26 @ 15:53:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0