Stadens tiggare

Du har också sett dem, sitta i gatuhörnen, knäandes, smutsiga ofta med en käpp av gammalt trä. Armen är lyft, handen är kupad med några mynt i. Tiggarna har blivit fler och fler i Sverige. Framför allt i Stockholm ser man dem ofta i City. De går rundor på tunnelbanan och frågar varje passagerare om mynt ibland haltar de, ibland gör de inte det.

Personligen delar jag aldrig med mig av mina mynt till tiggare. Jag tror nämnligen inte att det hjälper dem, utan att det hjälper ligorna som strategiskt placerar ut människorna i gatuhörnen. Sanningen är den att det går att tjäna sitt levebröd genom att tigga från andra. Det är inte ett lätt arbete, men är man en liga med 20-30 tiggare går att tjäna några tusenlappar om dagen. Hur kom de hit? Det är inte billigt att resa till Sverige, hur hade de stackarna råd om de inte blev betalade av ligan.


Voter.se ställde frågan för omröstning: Skänker du pengar till tiggare på gatan? Hittills har 18% svarat ja. Om dryga 20% av befolkningen skänker några mynt till dem blir det snabbt mycket pengar. Ohederliga pengar.

 

 

Vill du ha omröstningen på din blogg? Klicka på <embed> och tag med dig koden.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0